Koniec kadencji 18 listopada
19.10.2018 Tomasz Rogacki 521
grafika
Powiązane galerie:

W dniu 18 października w sali konferencyjnej NOK odbyła się ostatnia sesja w kadencji 2014-2018.

Porządek obrad 54. sesji rady miejskiej zawierał 11 punktów. Sprawozdanie z działań między sesjami przedstawił burmistrz Sławomir Napierała. Radni przegłosowali osiem uchwał, w tym m.in. odrzucającą petycję dotyczącą wdrożenia w gminie systemu zarządzania i monitorowania energii z uwagi na fakt, iż gmina realizuje już w tym zakresie własny program, przyjmującą program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz nabycia nieruchomości w formie darowizny  oraz komunalizacji nieruchomości w Nakle nad Notecią.

W części podsumowującej kadencję skarbnik Tomasz Angielczyk przedstawił ciąg liczb związanych z budżetem gminy w mijającej kadencji.

Rok

Wyk. budżetu

Zadłużenie

Inwestycje

W tym drogi

2015

121,5 mln

45,3 mln

47 mln

27,4 mln

2016

124,8 mln

48,5 mln

14 mln

8,5 mln

2017

137,5 mln

53,5 mln

23 mln

7,7 mln

2018

139,4 mln

70,0 mln

44 mln

20,0 mln

 

Na tym tle dochody z tytułu podatków kształtowały się następująco: 2015 r. – 34 mln zł, 2016 – 37,3 mln, 2017 – 41,1 mln, 2018 – 39 mln.

Przy wzroście zadłużenia przez 4 lata o 27,8 mln zł udało się zrealizować inwestycje za 127,6 mln zł. Na każdy 1 tys. zł zadłużenia inwestycje przyniosły 4,5 tys. zł.

Burmistrz Sławomir Napierała w swoim podsumowującym wystąpieniu powiedział m.in.: Zapomina się o wyzwaniach, jakie stały przed samorządem, a upływający czas zaciera ślady. Dlatego trzeba o tym mówić. Czy ktoś kilka lat temu wierzył, że zbudujemy obwodnicę? Obwodnica jest – udało się. To 64 mln zł. Gdy stanęliśmy do jej budowy miałem tylko 2 mln. Z RPO zapewnionych było tylko 1 mln euro. Razem niecałe 10 mln zł i to przy założeniu, że koszty jej budowy zostaną pokryte po połowie. Udało się nam złamać tę zasadę dzięki współpracy radnych i z urzędem marszałkowskim. Dodatkowe 4 mln dał Zarząd Dróg Wojewódzkich, 7 mln Ministerstwo Transportu, do tego połowa kosztów inwestycji to środki unijne. Ponad 20 mln pochodziło z budżetu gminy. W dalszej części zwrócił uwagę na tablicę z lat 90., stojącą w Paterku z napisem Gminna Strefa Ekonomiczna. – Była tylko tablica, dziś mamy park przemysłowy, który powstał przy dotacji w wysokości 85%. Hula tam wiatr? – nieprawda, powstają nowe miejsca pracy. Po oddaniu parku nastąpiła druga faza wprowadzająca park do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Trwało to trochę, ponieważ akurat były w Polsce wybory parlamentarne i nastąpiła zmiana rządu. Ale w grudniu 2016 r. premier podpisała rozporządzenie wprowadzające nasz park do PSSE. Na dziś wszystkie tereny parku są zarezerwowane, trzy budowy już trwają, mamy podpisane kolejne umowy. Pojawił się inny problem – brak ludzi do pracy.


Burmistrz zaznaczył też, że na terenie po byłych GS-ach powstało wiele firm zatrudniających setki ludzi, na problemy których samorząd nie mógł być ślepy. Dlatego dokonano przebudowy ul. Młyńskiej. Właśnie gmina jest na etapie realizacji kolejnego wielkiego przedsięwzięcia, jakim będzie budowa wyjazdu dla ciężkich pojazdów z cukrowni. Innym dużym wyzwaniem jest pozyskanie środków na tereny inwestycyjne za stacją paliw w kierunku Lubaszcza. W ramach środków ponawałnicowych odbudowany zostanie 800-m odcinek drogi Janowo-Gostusza-Paterek. Z tych środków wybudowano 1,5 km drogi w obrębie Bielawy. Jest złożony wniosek na przebudowę ul. Długiej. Powstają ścieżki rowerowe. Część już jest, właśnie trwa budowa kolejnych 3 km, kolejną będzie od ronda poznańskiego do potulickiego i dalej w kierunku Łochowa (14 km).

Jak podkreślił burmistrz: Dzięki temu, że się rozwijamy i inwestujemy, rośnie struktura naszych dochodów, w tym dochody mieszkańców, co wyraża się w odpisie podatku PIT, jaki zasila budżet gminy. W latach 2015-18 to wzrost z 18 do ponad 23 mln zł.

Samorząd dba również o środowisko. – Należy zauważyć, że na sesjach nie mówi się już o konieczności wybudowania odcinka kanalizacji. Teraz to się dzieje krok po kroku. Realizuje to KPWiK w ramach odpisu. Czyste powietrze. Tutaj jesteśmy w niechlubnej czołówce co do jakości powietrza, ale dlatego, że u nas się je mierzy – powiedział burmistrz.

Sławomir Napierała zwrócił również uwagę, jak ważne jest tworzenie warunków do rozwoju społecznego. W tym zakresie samorząd ma już też znaczne osiągnięcia. Działa Uniwersytet III Wieku, wybudowano Dom Dziennego Pobytu, następny powstanie w Wieszkach. Właśnie została uruchomiona Karta Senior 60+.
 


Na zakończenie wypowiedzi wyraził szacunek i wdzięczność dla radnych, swoich zastępców, dyrektorów wydziałów, sołtysów i wszystkich, którzy tworzą nakielski samorząd za to wszystko, co dotychczas zrobili, by u nas warto było żyć, mieszkać i pracować.

Przewodniczący rady Jan Światłowski podziękował za konstruktywną współpracę. Podkreślił, że od dawna w nakielskiej radzie działa zasada, że spory i argumentacja co do kształtu realizowanych zadań odbywają się na poszczególnych komisjach, natomiast sesja jest od uchwalenia wypracowanych projektów uchwał. Dodał, że podczas tej kadencji uchwalili 1 068 uchwał.

Na zakończenie sesji radnym, sołtysom przewodniczącym samorządów wręczono okolicznościowe adresy oraz upominki.

Kadencja 2014-2018 zakończy się z dniem 18 listopada.

Wyślij link mailem
WYPOWIEDZ SIĘ
PDF
DRUKUJ
POWRÓT
inwest_banner.png
pl_czystosc2b.png
baner_ostrzezenie.png
powietrze_banner.png
Beznazwy-1.png
adres:
ul. Księdza Piotra Skargi 7
89-100 Nakło nad Notecią
tel:
52 386 79 00
fax:
52 386 79 02
email:
sekretariat@umig.naklo.pl
baner_przetargi_310_130.png
kawka.png
profil zaufany.png
profil zaufany.png
baner_ePUAP_324_130_biale.png
historia.png
Beznazwy-1 - Kopia (2).png
radio.jpg
baner_CEIDG_324_130.png
dowo.png
Beznazwy-1.png
LOGO-poziom-rozw-internet.jpg